Wak Ruzaidi: Atlet Silat “Ndekar Bartuah” Sentajo Jadi Aktor di Malaysia


Senin, 18 Maret 2024 - 17:29:47 WIB
Wak Ruzaidi:  Atlet Silat  “Ndekar Bartuah” Sentajo Jadi Aktor di Malaysia Wak Ruzaidi

SIAPA yang tak bangga.  Aktor laga Malaysia  Ruzaidi Abdul Rahman atau lebih dikenali sebagai Wak Ruzaidi  bergabung dengan  Silat  Pandekar  Bertuah yang disebut Ndekar Batuah di Malaysia.  

Wak Ruzaidi  kelahiran 6 April 1965 adalah  seorang pelakon dan artis seni bela diri Malaysia. Dia seorang pengamal seni bela diri yang berpengalaman.

Sebagai pesilat Wak Ruzaidi pernah menjuarai Kejuaraan Silat Dunia di Belanda pada 1990. Kala itu dia “menewaskan”  berpuluh pesilat dari 24 negara.

Ini bukti  silat  Ndekar Batuah Sentajo itu sudah go internasional dan diakui di dunia persilatan di Malaysia.  

Wak Ruzaidi juga banyak main film dengan berbagai peran.  Sederetan film yang pernah dibintanginya di antaranya adalah: Kelisa (1992), Yes Madam 5 (1996), Azam (1997), Jibon (1998), MX3 (1998), Kemarau Cinta (2005),  Mantra (2010) dan Ngangkung (2010).

Kemudian pada tahun 2011 dia membintangi  film Khurafat: Perjanjian Syaitan  dan 3,2,1 Cinta,  Tahun 2012: Hantu Dalam Botol Kicap dan 7 Petala Cinta (2012). Tahun 2013: 1 Lawan Satu, Paku Pontianak, dan Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang

Pada tahun 2014, Wak  main dalam film, Lu, Gua, Bro! dan Abang Long Fadil, Eva ‘Take Me As I Am’ (2023) dan Bangkitkan Aku Kembali (2023),

Wak Ruzaidi  banyak berlakon dalam drama terbitan  Host Virtual Desktop (HVD)

sekitar tahun 1990-an yang ditayangkan di saluran Radio Televisi Malaysia (RTM). RTM merupakan jaringan penyiaran publik milik kerajaan Malaysia yang memiliki dan mengendalikan beberapa saluran radio dan saluran televisi.

Saat ini, RTM yang berdiri tahun 1946 mengendalikan 34 saluran radio dan enam saluran televisi di Malaysia yang berbasis di Kuala Lumpur.

Kemudian debut Wak Ruzaidi  dalam film drama pendekar watak dimulai tahun 1992 di Saluran TV3  hingga sekarang.

Di Silat Ndekar  Batuah, Wak Ruzaidi bergelar Pendekar Alam. Sedangkan guru tuonya adalah H. Bukhari Bin  Jimalasin asal  Pulau Kopung Sentajo yang  juga Bapak Angkat  artis Malasysia Siti  Nurhaliza dan suaminya  Datuk K.  

Kehebatan Wak Ruzaidi sudah dicoba oleh  Sukarman waktu peresmian  Sabiar @Pandekar Rantau oleh  Al Mizan bin Mohd Zen @Pendekar Bertuah tahun 2011 lalu sebagai guru silat Ndekar Batuah di Malaysia. “Itu adalah pengalaman yang paling mengesankan selama saya menekuni dunia silat ini,”  kata Enek Tangguak panggilan beken Sukarman.

Sukarman berkeinginan  mengajak Wak Ruzadi ke  Sosoran Balai Potai Sentajo untuk menjajal kemampauan   pendekar silat di sentajo.  “Waktunya tunggu saja,” ujarnya tersenyum.

Betul tak tu....?

“Kalau Tuhan berkehendak, tak ada yang tak mungkin.” jelas Sukarman yang kini jadi “urang sumondo” Suku Piliang Ujung Tanjung Sentajo ini. (*)
---
Penulis: Sahabat Jang Itam